۱۳۹۱ مرداد ۱۸, چهارشنبه

سوریه

این نوشته با توجه با اخباری است که خوانده ام، از پشت پرده کثیف سیاست ما را خبری نیست، بنابراین شاید داستان کلا امر دیگری باشد.
...
امریکایی ها در حال تکرار همان اشتباهی هستند که در افغانستان مرتکب شدند و بعدها گریبان خودشان و تمام منطقه و تمام دنیا را گرفت. آن روزها امریکایی ها به دلیل دشمنی با روسها، از پیکارجویان شدیدا مذهبی پشتیبانی کردند، همان هایی که دولت های عربستان و امارات پشتیبان مالی و معنوی شان بودند و پاکستانی ها هم پشتیبان لجستیک شان. آن روزها مجاهدین سنی-وهابی در افغانستان روسها را تحت فشار گذاشتند و نهایتا هم روسها مجبور به ترک آنجا شدند، اما داستان آتشین مذهب ها به همان جا ختم نشد و آنها برای حفظ خود به دنبال دشمن بودند و چه کسی بهتر از آمریکا؟ داستان طالبان و ... را همه می دانیم. 
ریشه این رفتار طالبانی در بسیاری از جوامع مسلمان وجود دارد و در همه جا آنها آتش زیر خاکستر هستند.
امریکایی ها باز هم همان اشتباه را در سوریه تکرار می کنند، برای بیرون راندن ایران از آن سرزمین، این بار همان داستان تکرار می شود، تندروهای مذهبی در سوریه در حال جنگ داخلی با رژیم مستبد و حاکم هستند. پشتیبان مالی و معنوی آنها عربستان و قطر هستند. در صورت پیروزی این جبهه داستان افغانستان با کمی تغییر دوباره تکرار می شود.
نمی دانم چرا سیاستمداران امریکایی اینقدر ابله هستند؟ مگر فجایع افغانستان و پاکستان را ندیده اند؟
...
سخن فوق براین فرض استوار است که امریکایی ها "خواهان" طالبان نیستند، اما اگر فرض کنیم که پشت پرده داستان دیگری است و اتفاقا امریکایی ها از آمدن طالبان و جنگ های آینده خوشحال هستند، کل ماجرا عوض می شود.

۳ نظر:

  1. اولا با بخش آخر موافق ترم و به نظرم سیاستمداران امریکا ابله نیستند. فکر کنم شکستن غول بزرگ شوروی برای امریکا با ارزش تر از وجود طالبان باشد (اگر طالبان برای امریکا خوب نباشد). دیگر اینکه دنیای امروز دنیای 20 سال پیش نیست و فکر می کنم تندرویهای مذهبی زور کمتری نسبت به گذشته دارد.

    پاسخحذف
  2. درست می گویی که دنیای امروز دنیای بیست سال قبل نیست، اما به گمانم درباره زور تندروی مذهبی، وضع داخل ایران را با کشورهای عربی نباید مقایسه کرد. در کشورهای عرب-مسلمان این جربان این روزها قدرت زیادی دارد. به سلفی ها نگاه کن که همه امور مصر را قبضه کرده اند.

    پاسخحذف
  3. من هم فکر می‌کنم هم سوریه با افغانستان متفاوت است هم زمانه تغییر بسیار کرده. به نظرِ من که چه بسا بیراه نیز باشد، آمریکایی‌های اگه جانشینِ مناسب و قابلِ اطمینانی برای اسد داشتند و همین طور اگه همسایگی اسرائیل با سوریه نبود تا به حال اسد رفته بود. من باور نمی‌‌کنم که غرب به دلیل مخالفت روسیه و چین در سوریه دخالت نمی‌‌کنه. فکر می‌‌کنم غربیها ترجیح می‌‌دن وضعت سوریه برای مدتِ طولانی به همین شکل بمونه. چون یک دولت منزوی به لحاظ بین المللی که از لحاظِ داخلی هم مشکل مشروعیت داره نظامی بسیار ضعیف هست که به هیچ وجه توانایی‌ مقابله با اسرائیل و چانه زنی‌ بر سر بلندیهای جولان رو نداره و این ایده ال‌ترین حالت برای اسرائیل هست. در صورت سقوطِ اسد اولا ممکنه اسلام گرایان روی کار بیان و با توجه به قدرت گیری اخوان المسلمین در مصر اسرائیل توسط اسلام گراها محاصره میشه، و حتی اگه یک نظام دموکراتیک و سکولار در سوریه روی کار بیاد باز به ضرر اسرائیل هست چرا که سوریه دموکراتیک نسبت به سوریه دیکتاتوری تحتِ کنترل اسد از اقبال داخلی‌ و بین المللی بیشتری برای چانه زنی‌ با اسرائیل برخوردار خواهد بود {با مهر، آرش}.

    پاسخحذف