۱۳۸۹ اردیبهشت ۲, پنجشنبه

جماعت چهارم


وقتي براي جمعي صحبت مي كنم، از پيش مي دانم كه شنوندگان چند دسته هستند، اين را به تجربه اين سالهاي نه چندان كوتاه درس دادن و سر و كله زدن با دانش آموزان و دانشجوها فهميده ام.

دسته اول كه اقليت هستند: حرفها را مي فهمند، مي فهمند كه منظور چيست، مي فهمند كه لب مطلب چيست و چه بسا ذهن آنها در باب آن موضوع از من سريعتر و بهتر حركت مي كند و مواردي را مطرح مي كنند كه من را غافلگير مي كنند و من را مجبور به يادگيري و يا تفكر سريع و عميق مي كنند، آن هم در حالي كه راه مي روم و مجبورم كه اداي يك معلم را درآورم و ... اينها در حدود پنج تا ده درصد مخاطبان هستند (در ع.ح. تهران بيشتر بودند و اينجا در و.ت. بسيار بسيار كمتر)

دسته دوم كه اكثريت جمع هستند: كليت مطلب را مي فهمند، كم و بيش تلاش مي كنند تا با مفاهيم و مثالها رابطه برقرار كنند. اگر توقع و خواستهاي خودم را پايين بياورم، اين جماعت قابل تحمل هستند.

دسته سوم: اقليتي ديگر هستند كه به سختي و به دشواري همراه مي شوند، فهماندن مطلب به آنها كم و بيش دشوار است و اينجاست كه تجربه تدريس و داشتن مثالهاي خوب، بسيار كمك مي كند. در اين جماعت كساني هستند كه استعداد ذاتي آنها در مسير ديگري است و شماتتي بر آنها نيست.

و اما جماعت چهارم: تمام مقدمه هاي بالا را گفتم تا به داستان اين جماعت برسم كه اتفاقا جماعت مهمي هستند كه در جامعه ما كم و بيش فراموش شده هستند.
تعداد اين آدمها بسته به موضوع دارد، گاهي وقتها خيلي معدود و انگشت شمار هستند و بعضي وقتها تعدادشان زيادتر مي شود.
در مورد آنها كار مطالعاتي كم شده و مدل ذهني آنها براي من ناشناخته است و البته جالب.

اين افراد "معكوس" مي انديشند!

هر چه به آنها مي گويي، برعكس برداشت مي كنند! ارتباط با آنها براي من بسيار سخت است. ساعتها براي آنها حرف زده اي و مثال گفته اي و شكل نشان داده اي و ... اما چه سود؟ همه چيز را اشتباه و برعكس فهميده اند.
به نظرم مطالعه روانشناختي اين افراد موضوع جذابي خواهد بود كه مي تواند منجر به درك بخشي از قابليت ذهن انسانها شود، بخشي ناسازگار با ورودي ها كه با روال تفكري اغلب افراد جامعه متفاوت است و در مسيري جداي همگان حركت مي كند.
ذكر اين نكته بسيار مهم است كه اين افراد مانند نوابغ نيستند، منظورم اين است كه آنها به مواردي پي نمي برند كه بقيه از آن ناتوان هستند، نه! آنها اشتباه برداشت مي كنند، اشتباه پشت سر اشتباه تا بي نهايت موضوع.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر