۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

عیسی مسیح

اولین بار دو سال پیش بود که برای اولین بار شنیدم که "کریسمس چه ربطی به تولد عیسی دارد؟". برایم عجیب بود و ناخوشآیند. و البته برای منی که از نوجوانی عاشق عیسی بوده و هستم، دردناک.
اما حالا کم و بیش بعد دو سال معنی آن جمله را می فهمم. اینجا و در برنامه های تلویزیونی، کمتر حرفی از عیسی (ع) زده می شود، آنچه هست سانتاست و کادوهای رنگی و خرید و خرید و خرید و حراج و ... اما خبری از نام و یاد عیسی نیست.
شاید در کلیساها مراسمی باشد، نمی دانم، خبری از داخل کلیسا ندارم، اما در رسانه های عمومی خبری نیست که نیست.

نمی دانم، شاید تاکید کمتر روی نامها، اثر بهتری داشته باشد. مگر مائی که دائما علی علی و حسین حسین کرده ایم، چه گلی بر سرمان زده ایم؟ شاید دوز کمتر و کمی هم مخفیانه و هوشمندانه، روش موثرتری باشد.
-------
در هر صورت، یاد و نام عیسی پسر مریم، هر جا که باشد، مبارک است و پربرکت.
تولد مسیح مبارک باد.

۲ نظر:

  1. کریسمس در اصل یک سنت میترایی هست و هیچ ربطی به تولد حضرت عیسی نداره. میتراییسم که قبل از زرتشتی گری در ایران رواج داشته تا اروپا هم میره و بخشهایی از اون در امپراتوری روم پذیرفته میشه. بعد از اینکه روم مسیحی میشه صلاح می دونند که این مراسم رو به اسم تولد عیسی (ع) برگزار کنند. کریسمس ظاهرا همون یلدا بوده و یلدا کلمه ای سریانی به معنی تولده. ایرانیها شب یلدا بیدار می موندند و تولد نور رو جشن می گرفتند. اگر آدم ندونه مناسبتها از کجا اومدند خیلی سرش کلاه میره!

    پاسخحذف
  2. حکایت میتراییسم رو کم و بیش می دونستم.
    منظورم این بود که خبری از همان نام و یاد ظاهری هم نیست. همه چهز تبدیل شده به تجارت و کالا و پول.

    پاسخحذف