۱۳۹۲ بهمن ۳, پنجشنبه

غنای محتویات وب، معیاری برای متمدن بودن

فاصله بین ما و تمدن غربی آنقدر زیاد است و آنقدر متفاوت هستیم که احتمالا فقط با نابود شدن مدل غربی تمدن، به هم خواهیم رسید!
صحبت درباره خوب و یا بد بودن نیست، حرف من درباره تفاوتها و فاصله هاست.

برای من یکی از معیارها و مترهای مقایسه بین خودمان و تمدن غربی محتوی وبسایت هاست. روی وب، شما هر چه بخواهید پیدا می کنید، به شرط انکه به زبان غربی، مثلا انگلیسی، جستجو کنید. اما امان از روزی که دنبال موضوعی به زبان فارسی باشید. حتی اگر موضوع جستجوی شما یک غذای کاملا ایرانی باشد، نهایت یافته شما یک صفحه است و بعد هم چندین صفحه کپی ناشیانه از روی همان صفحه اول و بعد هم بی نهایت وب سایت تبلیغاتی بی در و پیکر. 

چه شد که این را نوشتم؟ این روزها بسیار بسیار درگیر نوشتن و جمع کردن کارهایم هستم، در پروسه نوشتن در محیط LaTeX مشکلات فراوانی نمایان می شود که هیچ مرجع رسمی پاسخگویی برای آن پیدا نمی کنید، اما کافی است مشکل را در سه چهار کلمه خلاصه کنید و در گوگول عزیز جستجو کنید، از جزئیات پاسخ آدمهای دنیا متعجب خواهید شد. واقعا کمتر پیش آمده که موضوعی را جستجو کنم و پاسخ را پیدا نکنم. این داستان البته محدود به LaTeX نیست و تقریبا در همه زمینه ها وضع چنین است.
مقایسه تعداد و دقت نوشته های فارسی و انگلیسی روی ویکیپدیا هم البته شاید معیار وسیع تری باشد. 
آدم و جامعه غربی انگار یک چیزی دارد که من و مای شرقی نداریم، حتی اگر سالها باشد که در غرب زندگی کنیم.
نمی دانم، شاید محدود بودن دسترسی به اینترنت و آن فضای احمقانه و پیشداوری های جاهلانه از همان روز اول راه ها را بسته باشد و نطفه فرهنگ وب مان از همان شل بسته شده باشد. اما حیف که وقتی فرهنگی شکل گرفت (همان خشت اول) دیگر "نمی توان" آن را تغییر داد، همان خواهد بود که تا به الان بوده.

غنی بودن محتویات وب یک سنجه بسیار دقیق تمدنی است.




۳ نظر:

  1. غربیان را زیرکی ساز حیات/ شرقیان را عشق راز کائنات

    پاسخحذف
  2. هر چند کلیت حرفت احتمالا درسته، من فکر می کنم مقایسه مطالب موجود در وب به زبان انگلیسی با فارسی کمی غیر منصفانه است. کاش می شد، انگلیسی رو مثلا با آلمانی مقایسه کرد و دید چه طوریه؟ باید اضافه کنی عقب موندگی تکنولوژیک و موانع دولتی بر سر دسترسی آزاد به وب و سرعت کم و فیلترینگ و هزار تا داستان دیگه. با همه این مشکلات، مطالب زیاد و به نظر من خوبی به زبان فارسی روی وب موجوده. به عنوان نمونه من به سختی می تونم، شعری پیدا کنم که در وب نباشه. البته در مطالب علمی، در فضای مجازی درست مثل فضای حقیقی، خوب واقعا عقب تریم. آرش

    پاسخحذف
  3. آرش،
    به نظرم مقایسه آلمانی و انگلیسی مقایسه خوبی نیست، چون اگر آلمانی زبانها از انگلیسی زبانها در امر ثبت و ضیط تمدن خودشون بهتر نباشند، قطعا در همون سطح هستند،
    منظور من غرب و شرق جغرافیایی نبود، غرب و شرق فرهنگی مورد نظرم بود. مثلا مقایسه محتویات آلمانی و اسپانیایی شاید دقیق تر باشه.

    پاسخحذف