۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

دست مرگ

وقتي سخنراني هاي استالين تمام مي شد، شنوندگان از ترس جانشان مدتها دست مي زدند و دست زدن تمامي نداشت، هر كسي منتظر بود كه كنار دستي اش ديگر دست نزند.
------------
چرخه هاي فيدبك مثبت چه بر سر آدمها كه نياورده است.

۳ نظر:

  1. این یعنی چی؟ چرخه های فیدبک مثبت؟؟

    پاسخحذف
  2. می گن خروشچف وقتی صدر هی‍ات رییسه شوروی شد توی سخنرانی کلی به استالین و روشهاش ایراد گرفت. یکی از وسط جمعیت فریاد زد اون موقع که استالین این کارا رو می کرد شما کجا بودید؟ خروشچف با عصبانیت فریاد زد کی بود این حرف رو زد؟ و چند بار اونو تکرار کرد. هیچکس جرات نکرد جواب دهد. بعد خروشچف با لبخند گفت: اونموقع من هم مثل شما بودم.

    پاسخحذف
  3. سمان:
    در سيستم هاي كنترلي، مفهومي وجود دارد به نام فيدبك منفي. هدف سيستم معلوم و مشخص است، سيستم اندازه گيري خطا هم وجود دارد، حالا اگر سيستم به هر دليلي از مسير و هدف تعيين شده دور شود، سيستم فيبدك منفي، خطا را تصحيح مي كند و سيستم به حالت مطلوي باز مي گردد. تمام سيستم هاي طبيعي و نيز تمام سيستم تكنولوژيك، از اين مفهوم استفاده مي كنند. اما اگر سيستم به علتي، مثلا نقص در طراحي، قادر به كم كردن انحرافات نباشد و اتفاقا برعكس عمل كند و انحرافات موجود را تشديد كند، آنگاه سيستم داراي چرخه فيدبك مثبت خواهد بود. از لحاظ رياضي سيستمي كه اين گونه باشد ناپايدار بوده و اگر كانالهاي دريافت انرژي آن قطع نشود، قطعا از هم خواهد پاشيد.
    اين مفهوم در سيستم هاي انساني هم كاربرد بسيار زيادي دارد. مثلا نقد و انتقاد و سيستم هاي حسابرسي و مطبوعات آزاد، نقش چرخه فيدبك منفي دارند و برعكس، حلقه هاي مجيزگو و تعريف و تمجيد كننده و ... نقش چرخه هاي فيدبك مثبت.
    و از همه مهم تر اينكه عناصري در فرهنگ جوامع وجود دارد كه نقش چرخه فيدبك مثبت را بعهده دارد.  

    پاسخحذف