۱۳۹۱ مرداد ۸, یکشنبه

فاعتبروا

این مستند دیدنی است، از تهران تا قاهره
حکایت آوارگی و درد کسانی که روزگاری ارجمندترین ها بودند ( به یادآیه 34 سوره نمل می افتم) اما بازی روزگار سرنوشت تلخی برایشان رقم زد.
...
در سراسر گزارش نکته های نابی وجود دارد. اگر حوصله ای بود حتما ببینید.
...
بر خلاف آنچه سالهاست درباره شاه گفته شده که او را آدم ابله و کودنی معرفی کرده، اتفاقا شاه درباره برخی امور تحلیل های جالبی داشته، مثلا درباب اتحاد خبیث سرخ و سیاه چه زیبا فهمیده بوده.
یکی از زیباتیرن این تحلیل ها را در جمله ای است که شاه در برابر خبرنگاران درباره خطری که متوجه تمدن غرب است می گوید. این روزها بعد از گذشت سی و اندی سال درستی این سخن به درستی عیان شده است.

...
پی نوشت:
1) من نه طرفدار پهلوی بوده ام و نه آنها را تایید می کنم، تبختر و غرور کاذب تمام رفتار آنها را فراگرفته بوده و یکی از دلایلی هم که مردم بر علیه آنها آنگونه شوریدند، ریشه در همان توهم آنها داشت.
2) در متن فیلم مهملات عجیب و غریبی هم گفته می شود، مثل داستان سراپا خزعبلی که فرح درباره دکتر مصدق و ملی شدن نفت می گوید.
3) این پی نوشت را بعد از دریافت دو کامنت اضافه کردم.

۴ نظر:

  1. فاعتبروا يا أولي الأبصار

    فاعتبروا يا أولي الألباب
    جزو کدوم دسته هستیم .اولی ال.. ها منظورمه
    زنجبیل

    پاسخحذف
  2. فیلم رو چند روز پیش دیدم، به لحاظ تاریخی نکات جالبی‌ داشت به ویژه برخی‌ از مصاحبه‌های شاه رو با شبکه‌های خارجی‌ پیش از این ندیده بودم. اما فیلم به شدت یک جانبه هست و راوی آن خانم فرح دیبا به گونه‌ای سخن می‌‌گوید که انگار ایران، مملکت گٔل و بلبل بوده و این همه معترض یا بیمار بوده اند یا عامل خارجی‌ و کمونیست. بسیار متاسفم که جمهوری اسلامی به گونه‌ای عمل کرده که حکومت استبدادی پهلوی برای عده‌ای شده قبله امال. کافیه بازخورد‌های این فیلم رو در فضای مجازی ببینی‌ که مردم به خصوص جوانان چه گونه حسرت اون روزها رو میخورند. با وجود اینکه روایت صد درصد سیاه رو از شاه قبول ندارم و معتقدم حکومتِ پهلوی نکات مثبت هم داشته، اما روایت این فیلم رو اصلا نمی‌‌پسندم و آن را به مثابه یک طرفه به قضاوت رفتن می‌‌دونم. رفتار ناصحیح جمهوری اسلامی به هیچ وجه توجیه گر رفتار ناصواب شاه نیست. اتفاقا بر این باورم که اولی‌ معلول دومی‌ نیز هست. این فیلم سعی‌ در بهره برداری از احساسات مردمی رو داره که از شیوه حکومتی جمهورو اسلامی به تنگ آمده اند و شیوه حکومت داری شاه را یا ندیده اند یا تلخی‌‌هایش را در گذرِ زمان به فراموشی سپرده اند و فقط شیرینی‌‌هایش را به خاطر می‌‌آورند. با کمال احترام، با نتیجه گیری ات از تحلیل شاه پیرامون آینده غرب کاملا مخالفم. محمدرضا شاه دچار توهم خود بزرگ بینی‌ بود و فکر می‌‌کرد در حال فتح دروازه‌های تمدن بزرگ است و می‌‌پنداشت که از اروپا پیشی‌ گرفته و تا چندی دیگر گویِ سبقت را از آمریکا نیز می‌‌رباید. هر چند در دوره پهلوی ایران پیش رفت‌های اقتصادی و صنعتی قابل توجهی‌ نمود اما این آدم به کلّ متوهم بود و درکِ درستی‌ از شرایط ایران و جهان نداشت. این نکته هم که پیش بینی‌‌اش از آینده غرب به شکلی‌ اتفاقی درست از آب در آمده مثل این است که مقامات جمهوری اسلامی هم همیشه ادعا می‌‌کردند صدام روزی سرنگون خواهد شد، پس باید نتیجه گرفت درکشان از شرایط درست بوده و است؟ سران جمهوری اسلامی نیز ادعای مشابهی‌ در مورد غرب نداشته اند و ندارند؟ {با مهر و احترام، آرش}

    پاسخحذف
  3. آرش: با شما کاملا موافقم.

    پاسخحذف
  4. زنجبیل: جزء در کدام که باشیم، عالی است. ای کاش عبرتی بگیریم.

    پاسخحذف