۱۳۹۰ خرداد ۲۲, یکشنبه

اشتباه پشت اشتباه

آقای خامنه ای در سخنرانی خود گفته اند:
"... خود امام هم همين جور بود. ايشان، هم در نوشته‌هاى خود - بخصوص در اواخر عمر شريفش - هم در اظهارات خود، بارها گفت من در فلان قضيه اشتباه كردم. اقرار كرد به اين كه در فلان قضيه خطا كرده است؛ اين خيلى عظمت لازم دارد. روح يك انسانى بايد بزرگ باشد كه بتواند يك چنين حركتى را انجام دهد؛ خودش را منسوب كند به اشتباه و خطا. اين معنويت امام بود، اين اخلاق امام بود؛ اين يكى از ابعاد مهم درس امام به ماست..."
----------------
تمام نکته در همین جاست: همه اشتباه می کنند و برای هر کسی خطا رخ می دهد. اما چطور کسی که به اشتباه خود معترف است می تواند بار "ولایت" آن هم از نوع "مطلقه" را بر دوش کشد؟ چنین مسئولیت عظیمی را پذیرفتن یا نشانه حماقت و جهل مرکب است یا نشانه غرور و تکبر.

۳ نظر:

  1. بحث ولایت فقیه و ولایت مطلقه دو موضوع کاملا جدا و متفاوت است.به این معنا که به لحاظ ساختار سیاسی و اجتماعی اسلام ولی فقیه جانشین محسوب شده و اختیاراتش نه در حد امام عصر بلکه بسیار محدود و کمتر بوده و این هم به دلیل معصوم نبودن جا نشین است.البته این نکته را خود خمینی سالها پیش وقتی خامنه ای در نماز جمعه مطرح کرد،به آن بصورت واضح اشاره کرد.نکته بعد اینکه در طی این سالها کسی از مسعولین نظام جرات گفتن این کلمه که خمینی هم اشتباه کرد را نداشته،حالا این آقا با هر منظوری آن هم در همچو روزی این را مطرح میکند،این جسارت جای تقدیر دارد.

    پاسخحذف
  2. دوست ایرانی: درست است که بصورت نظری بحث ولایت فقیه و ولایت مطلقه متفاوت هستند، اما ساختار روانی انسان که شاید همان هوای نفس باشد، هر صاحب منصب "ولایت فقیه ی" را به سمت "ولایت مطلقه" سوق می دهد. باید آب را از سر چشمه بست، راه دیکتاتوری را باید از همان آغاز سد کرد.
    در مورد تذکر آقای خمینی به خامنه ای هم درست می گوید.

    پاسخحذف