۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

حاشيه / متن

ما آدم هاي عجيبي هستيم، خيلي عجيب. خيلي هم نادان هستيم، خيلي.
خيلي هم مغروريم، خيلي.
خيلي هم بي سواديم، خيلي هم "قشري" هستيم.
امان از قشري بودن، امان.
--------------------
هنوز كه هنوزه مردم روزه گير اين مملكت شب آخر ماه رمضان را در خانه هاي خود مي مانند تا مبادا فطريه آنها به گردن ديگري بيفتد. هر چه بيشتر گشتم، كمتر علت اين باور را يافتم. باوري است سينه به سينه نقل شده. همين روزه گيران ما، بيشترين قيد و بند را يه رساله هاي عمليه دارند. اما بارها و بارها گفته شده كه در هيچ رساله اي، حكم چنين نيست، اما باز هم آن توهم سينه به سينه منتقل شده از هر نوشته و گفته اي نزد ايشان محكم تر و استوارتر است.
--------------------
اين روزها نشان دادن اينكه دين و دين داري "اين گونه نيست كه مي پنداريد"، بسيار سخت و دشوار شده. از يكسو تبليغات راديو تلويزيون حكومت است كه هر چه بيشتر و محكم تر بر طبل قشري گري مي كوبد و همه پاسخها را احاديث و روايات بحار الانواري مي يابد و هيچ كاري به متن اصلي ندارد و از سويي ديگر بي دينان و ضد دين ها هستند كه به خوبي ياد گرفته اند كه بايد گاف حكومتي و گاف ديني را محكم چسبيد و از آن استفاده ها كرد.
--------------------
اگر اين مردم از دين بري شوند و در جبهه مخالف آن قرار گيرند، اصلا جاي تعجب نيست، آن مستمسك هايي كه حكومت قشري به دست ضد دين ها داده، براي فراري دادن خلق كافي است، اگر كسي بماند و هنوز دعواي دين مترقي و سازگار با تمدن داشته باشد، بايد برايمان عجيب باشد.
--------------------
چقدر دشوار است به آدمها بگويي كه داستانهاي سينه به سينه را رها كنند؛ از هر نوعي باشد؛ مخالف و موافق. به آن متني رجوع كنند كه يگانه متن "موجود" است، نه به افسانه هاي بحار، چقدر سخت است به آدمهاي باسواد بگويي اصل را بگير، حاشيه را رها كن.
چقدر دور افتاده ايم از اصل، چقدر پرداخته ايم به حاشيه.

۳ نظر:

  1. فعلا با فهم و شعوری که مردم دارند خیر در اینه که همه بی دین بشند. واقعا بعدش چه اتفاقی میافته؟ به نظرم ضرر که نمی کنیم هیچ سود هم می بریم. فطرت مردم بنیانهای اخلاقی را تا حد زیادی حفظ خواهد کرد

    پاسخحذف
  2. سلام
    عقل گوهری گرانمایه است که در زندگی ماآن را کمتر به کار میگیریم. اگر شریعت میگوید کل ما حکم به الشرع حکم به العقل، برای این است که این گوهر گرانمایه مانع ورود خرافات به دین شود. این گوهر گرانمایه نیز برای حیات نیاز به خوراک مناسب دارد وگرنه ادامه حیات برای آن ممکن نیست کما اینکه سوء تغذیه آن را چنین در بلاد ما بی بنیه و در نتیجه گوشه نشین کرده است. من نشانه های مثبتی در خصوص بازگشت این نعمت بزرگ در جامعه میبینم به امید آشتی سریع تر ما با این گوهر بی بدیل

    پاسخحذف
  3. رمضان بهترین روزهای من و خداست.
    سبکی این روزها رو غنیمت بشماریم. شیرین ترین عبادت انسان رو با خوندن و تدبر در قرآن شیرین تر کنیم.
    رمضان واقعا ایام شیرین معنوی زندگی منه. امیدوارم برای شما هم همین طور باشه و خوب از این ماه استفاده کنید.
    رمضان مبارک

    پاسخحذف