۱۳۹۵ شهریور ۳, چهارشنبه

ضرر بلند مدت

این روزها و ماه ها دائما عبارت "محور مقاومت" را تکرار می کنند و می فرمایند که هر کاری در سوریه می کنیم برای حفظ محور مقاومت است و البته برای تامین امنیت کشور.

به گمانم اتفاقی که رخ داده و درگیری فعلی و تمام عیار ایران در سوریه در بلند مدت، تماما به ضرر همان محور مقاومت مورد نظر آقایان خواهد بود. روزهایی بود که اعراب سنی و شیعه برای حزب ا... لبنان احترامی قایل بودند و آن گروه را نماینده موفق اعراب در برابر اسراییل می دانستند. امروز از آن باور خبری نیست. هرچه که هست کینه است و نفرت از شیعیان لبنانی و ایرانی.  

تا هنگامی که سیاست مداران ما پیچیدگی فکری ندارند، همین رویه هر روز تکرار شده و خواهد شد.

۱۳۹۵ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

نابغه ریاضی دان همه کاره

نابغه ریاضی دان بی شرم حیا و مغز متفکر نظام مقدس می فرماید که باید توانایی ساختن "فلان چیز" در چهل و هشت ساعت را داشته باشیم.
 او همانطور که خودش می فرماید به دنبال "قدرت بازدارندگی" است. همان امری که برادر وکیل اش مدتها برای آن مذاکره کرد: "تضمین امنیتی" به نظام از سوی قدرت های جهانی. 

مغز متفکر این حرف ها را می زند و از آن سو مقام عظما دنبال فواید محسوس برجام است!!! 
انگار که اسراییلی ها و سعودی ها و امریکایی ها ابله هستند که اجازه دهند سرمایه ها به آن کشور فلک زده سرازیر شود و کار برای جوانان ایجاد شود و چرخ اقتصاد بچرخد (البته که هیچ وقت دل آنها برای ما نسوخته و نخواهد سوخت، اگر قرار است کاری شود، باید خودمان انجام دهیم).

نکته اینجاست که "قدرت بازدارندگی" امری نیست که بمب و اسلحه آن را تضمین کند، که اگر چنین بود روس ها در کمال امنیت قرار داشتند. بازدارندگی امری است که از داخل می روید، اقتصاد قوی، مردمان شادمان، نظم و انضباط سازنده، سلامت روحی روانی افراد جامعه و ...

تا دکتر جواد لاری-جانی و امثالهم برای همه امور ما تصمیم می گیرند وضع ما بهتر از این نخواهد بود.

۱۳۹۵ مرداد ۲۵, دوشنبه

باز هم منتظری و مجاهدین

من در این چند سال تقریبا تمام سخنرانی ها و نوشته ها و نظرات افراد گوناگون، موافق و مخالف، درباب داستان گروه مجاهدین و اعدام های دهه شصت را پیگیری کرده ام. 
یکی از قساوت می گوید و یکی از همدستی مجاهدین با صدام و ... 
یکی از خیانت می گوید و یکی از حق و حقوق زندانیان و ... 
یکی از ماجراهای سیاسی دهه شصت می گوید و یکی از ترورهای آنها و ...
یکی از دسیسه های حکومت می گوید و یکی از لاجوردی ها و ... 

=== 
صد البته زندانی حق و حقوقی دارد و هیچ کس را نباید بدون دلیل زندانی کرد و ... حقوق بشر و ...
اما من کمتر دیده ام که کسی از ظلم اصلی این گروه بگوید که نه به مردم عامه ایران بود و نه به نظام سیاسی ایران که به خود اعضای این گروه بود، آن وقت که آنها را در دنیای پرپیج و خم "سازمان" زندانی فکری می کردند. زندانی تمام عیار.  
این را که می نویسم، نه از خاطره گویی فلانی یاد گرفته ام و نه از تماشای فلان تیاتر پراحساس در فلان شهر اروپایی و نه از هزاران مصاحبه با مخالف و موافق آنها. 

آنچه می گویم به چشم خودم دیده ام و به گوش خودم شنیده ام و با پوست و گوشت خودم لمس کرده ام. 

ظلم اصلی به کسانی بود که به آنها گفته بودند اگر کسی حرف مخالف زد، انگشت در گوشت کن و حرف هیچ کس را گوش نده، فقط "سازمان"، درست محض آن است که برادر مسعود می گوید. 
کسی از این ظلم نمی گوید. 
آن سالها مد بود که بزنند و قتل عام کنند، این سالها مد است که از گورهای ناشناس خاوران و ... بگویند و برای اعدام های کثیف آن دوران مرثیه سرایی کنند. 
اما کسی پیدا نمی شود که بگوید قبل از آنکه اعضای مجاهدین در زندانها اعدام شوند و بمیرند، قبلا کشته ی سازمان شده بودند و آدم های بی اختیاری بودند که تمام فکر و عقیده شان همانی بود که "سازمان" دیکته می کرد، بدون ذرده ای قدرت تصمیم گیری، بدون ذره ای حق استقلال فردی. اعضای سازمان، همچون مسخ شدگان، مهره ای بودند برای مانورهای عجیب و غریب سازمانی ایدئولوژی زده ی فرد محور که معلوم نبود چه می خواهد و برنامه اش چیست. اعضا و هواداران "تمام" زندگی خودشان را فدا کردند تا "او" هرچه می خواهد بکند.
زندان فکری سازمان آنقدر عمیق و تاریک است و بود که مثلا در تمام این سالهای طولانی کسی جرات پرسیدن اینکه برادر مسعود کجاست را نداشت و البته کسی از طرف کادر رهبری هم خود را ملزم نمی دانست که پاسخ دهد. اگر هم حرفی بود همان حرف های پوچ و شعارهای همیشگی و یک طرفه بود.

کسی از آن ظلم عظیم نمی گوید و یاد نمی کند.

۱۳۹۵ مرداد ۱۱, دوشنبه

شگفتی کویرها

کویرها و دشت های خشک سرشار از زیبایی هستند. کویر مرکزی ایران یکی از زیباترین و پرساختارترین آنهاست. 

گوگل-زمین را باز کنید و روی این نقطه زوم کنید:
35 05 55 N, 55 35 46 E
این نقطه را دوست خوبم بهمن ضرابی به من نشان داده است.

شگفتی!


این ساختار فوق العاده در دشت کویر واقع شده است. 
این ساختار معادل فضای حالت یک نوسانگر در فضای فیزیکی چاه پتانسیل دوتایی است!!! شکل پایین:

در شگفتم که چه مکانیزمی باعث ایجاد این ساختار شده است.